Шляхи, засоби та методи патріотичного виховання дітей дошкільного віку

 

      Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини - місця, де людина народилася. У цьому зв'язку, як нам здається, величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.

    До основних завдань патріотичного виховання старших дошкільнят належать:

• формування любові до рідного краю (причетності до рідного   

  дому,сім'ї, дитячого садка, міста);

• формування духовно-моральних взаємин;

• формування любові до культурного спадку свого народу;

• виховання любові, поваги до своїх національних   особливостей;

• почуття власної гідності як представників свого народу;

толерантне ставлення до представників інших  національностей, до ровесників,  

  батьків, сусідів, інших людей.

Це не лише виховання любовї до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, але й виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.

   Методи виховання дошкільнят забезпечують оволодіння ними знаннями про рідний народ, його Батьківщину і на цій основі — розвиток національних рис і якостей молодого покоління.

   Досягти якісного рівня патріотичного виховання дошкільників не можна без урахувань специфіки окремих регіонів, їх національних особливостей. Виховання любові до Батьківщини, до своєї Вітчизни - завдання надзвичайно складне, особливо коли мова йде про дітей дошкільного віку.  

   Дошкільний вік як період становлення особистості має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму.

   Справді, якщо патріотизм - це почуття приязні, відданості, відповідальності і т.д. до своєї Батьківщини, то дитину ще в дошкільному віці необхідно навчити бути приязною (до чого-небудь, бути відповідальною в її малих справах, вчинках).

   Таким чином, базовим етапом у формуванні у дітей любові до Батьківщини необхідно вважати накопичення дитиною соціального досвіду проживання у своїй Вітчизні та засвоєння усталених норм поведінки, взаємовідносин.

 

   Патріотичне почуття за своєю природою багатогранне, воно об'єднує всі сторони особистості: моральну, трудову, розумову, естетичну, а також фізичний розвиток і передбачає вплив на кожну із сторін для отримання єдиного результату.

    Дитина старшого дошкільного віку може і повинна знати, як називається країна, в якій вона живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село, які в ньому є найголовніші визначні місця, яка природа рідного краю та країни, де дитина живе, які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну, чим прославили вони рідну країну і увесь світ, що являє собою мистецтво, традиції, звичаї її країни.

   У дошкільників поступово формується „образ власного дому" з його укладом, традиціями, спілкуванням, стилем взаємодії. Дитина приймає свій дім таким, яким він є, і любить його. Це почуття „батьківського дому" лягає в основу любові до Батьківщини, Вітчизни.

      Завдання педагога разом з батьками формувати любов, приязнь до рідного дому,   бажання берегти його, робити кращим. Важливо, щоб у дитини в сім'ї були свої  обов'язки, щоб її не звільняли через малі роки від спільної праці, - це сприяє  зміцненню „почуття сім'ї".

   Життя дітей у дитячому садку повинне забезпечити їм емоційний комфорт.   ЗДО повинен стати другим рідним домом, в якому б дитина себе добре почувала.  

Для того щоб   заклад допомагав вихованню патріотичних почуттів, життя дітей в ньому повинно бути насиченим, цікавим, таким, щоб запам'яталося надовго, стало системою радісних дитячих спогадів. Дуже важливо, щоб дитина полюбила свій дитячий садок. Відбувається це тоді, коли вихователі з повагою ставляться до кожної дитини, знають її найкращі риси і сприяють їх розвитку у процесі ігор, свят, цікавих занять,квестів.

   Діти повинні знати назву столиці нашої Батьківщини, її визначні місця. Розгляд ілюстрацій, слайдів, відеофільмів, художні твори, розповіді дорослих, фотографії, екскурсії, малювання, ігри-подорожі - все це допомагає вирішувати поставлене завдання. Дітей знайомлять із символікою країни, розповідають, що у кожної країни є свій прапор, герб, гімн.

  Неабияке значення для виховання свідомого громадянина є прищеплення шанобливого ставлення до героїв війни, ветеранів, до пам'яті про тих, хто загинув, захищаючи Вітчину; поваги до воїнів — захисників  кордонів Батьківщини. Діти з щирою вдячністю йдуть разом із батьками та  вихователями до обеліска Слави, покладають квіти. Дуже великий вплив мають бесіди, зустрічі з ветеранами, екскурсії, використання пісень, віршів, наочного матеріалу. Добре коли після кожного заходу малята беруть у руки олівці та фарби й відтворюють свої враження в образотворчій діяльності.

Наші діти-зерна нації.  Щоб кожен вихованець став відбірним зернятком і виріс гармонійною особливістю схожою на дозрілий колос, потрібно створити для цього всі умови в сімї та дитячому садку,посіяти у душу вихованців  зернятка памяті  народної та духовності,здоровя та працелюбності,культури та краси. Проростуть ці паростки добра - і виросте колосисте поле життя, наснаги, мудрості і самоповаги , майбутньої надії держави.

 

 

План заходів з національно-патріотичного виховання  вихованців  у  КЗ «Олексіївський ЗДО» на 2023-2024н.р.

 

 №з/п

         Заходи

Термін

Відповідальний

1

доповнення матеріалів  на сайті  ЗДО сторінки "Патріотичного виховання"

вересень

 практичний психолог

 2

"Завдання та принципи патріотичного виховання  ".       ( консультація для вихователів)

жовтень

 керівник ЗДО

3

Проведення  заняття  до дня української мови та писемності на тему: «Я розмовляю українською»

листопад

  вихователь

4

 Організувати та провести флешмоби:

- «Хочу бути схожим на тата»

- «Хай летить Колядка»

- «Котилася писаночка»

- «Земля - наш спільний дім»

- «Я люблю свою матусю»

- «До дня Сім’ї»

- «До Всесвітнього дня захисту дітей

- «Україна – це ти!

на протязі року

керівник ЗДО

вихователі

5

Проведення тематичних занять на тему "Рід, родина, Україна"

грудень

вихователі груп

6

Проведення Різдвяних та новорічних свят 

січень

музкерівник вихователі  

7

Педагогічна рада на тему: «  Виховання свідомого громадянина з почуттям патріотизму та поваги до суспільно-державних цінностей»

лютий

керівник ЗДО

8

Відео-презентація «Національно-патріотичне виховання  дошкільників засобами народознавства»

лютий

керівник ЗДО

9

«Тиждень рідної мови»

 лютий

вихователі

10

Проведення заходів з нагоди дня народження Т.Г. Шевченка

березень

  вихователь

11

Виставка дитячих робіт на тему: «Великодні писанки»

квітень

   вихователі  

12

Фестеваль вишиванок «Україна моя  вишивана»

травень

вихователі

13

Тематичні заняття з національно-патріотичного виховання

протягом року, щомісяця

вихователі  

14

Систематично ознайомлювати дітей з символами України, народними ремеслами, видатними людьми.

протягом року

вихователі.

15

Проводити просвітницьку роботу з батьками щодо патріотичного виховання.

протягом року

керівник ЗДО вихователі

16

Провести тематичний тиждень до Дня незалежності України

серпень

  вихователі