Практичний психолог
Демиденко Євгенія Анатоліївна
Освіта вища-Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди
Спеціаліст ІІ категорії
Життєве кредо
''Мудра людина не робитиме іншим того, чого вона не
бажає, щоб зробили їй.''
Конфуцій
Тема самоосвіти:"Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії"
Практичний психолог в дитячому садку і його функції.
Для чого потрібен психолог в дитячому саду? Які вимоги до нього, і які функції він має право виконувати? Ці питання задають собі багато батьків. Маленький чоловічок потрапляє в незвичну, дивну і нову для нього обстановку дитячого садка. Навколо багато діточок і дорослих, слід підкорятися розпорядку, самостійно їсти та грати з іншими дітьми, вчитися спілкуватися з однолітками і взаємодіяти з дорослими. Допомогти дитині адаптуватися і простежити за його станом повинен практичний психолог в дитячому садку. Для багатьох малюків така установа – перший серйозний стрес. Щоб уникнути неприємних наслідків, не варто залишати здаються на перший погляд проблеми маленьких вихованців без уваги.
Практичний психолог в дитячому саду є дуже важливим фахівцем для дітей, їх батьків та персоналу установи. Батькам не варто лякатися, якщо з їх дитиною працює психолог – він не лікар і не ставить діагнози діткам. Його завдання інші.
Працює психолог в трьох напрямках:
Варто розглянути детальніше, які функції виконують практичні психологи в дитячих садах. Вони наступні:
Психолог допомагає кожній дитині адаптуватися до умов дитячого садка. Як правило, більшість дітей не можуть відразу усвідомити, де вони знаходяться, що взагалі відбувається і як себе вести. Дитина знаходиться в стані стресу, і завдання психолога – попрацювати з ним, щоб умови дитячого садка стали для кожного малюка природними і комфортними.
Робота ведеться як з колективом у цілому, так і з кожною дитиною. Для здійснення цих функцій створюється щоденник психолога в дитячому саду. У ньому фахівець відзначає пункти плану адаптації молодших дитсадівців і хлопців, які потрапили в установу в більш старшому віці. Він розписує план заходів по роботі як з дітьми, так і з батьками, і воспитательским складом.
Завдання цього етапу – допомогти кожній дитині усвідомити себе частиною колективу і відчути себе комфортно в умовах дитячого садка.
У рамках цієї функції психолог в дитячому саду проводить діагностику психотипу дитини, її здібностей і нахилів, можливих проблем. Для того щоб успішно працювати з кожним малюком, слід знати, чим він живе. Також здійснюється діагностика знань і вмінь (наскільки добре діти можуть ходити на горщик, користуватися столовими приладами, вести себе в колективі, співпрацювати з іншими дітьми та ін.).
Крім базових навичок, потреб і особливостей малюків, психолог в процесі діагностики виявляє проблеми кожної дитини. Це можуть бути:
З урахуванням результатів шикуються заняття психолога в дитячому садку з дітьми. Якщо потрібно, він може направити дитину на консультацію до вузького спеціаліста.
Психолог – це в першу чергу педагог, завданням якого є всебічний розвиток кожної дитини. Для виконання цього завдання психологи в дитячих садках:
Психолог працює шляхом спілкування. Консультації психолога дитячого садка можуть носити характер:
В рамках кожної консультації розглядаються певні нюанси. Психолог може консультувати з таких питань:
Вся консультаційна робота психолога базується на допомогу діткам і їх батькам рости і розвиватися разом.
У рамках аналітичної роботи психолог:
Психолог дитячого садка і вирішує проблемні ситуації. У його компетенцію входять:
Як правило, для психолога встановлені чіткі обмеження і прописані функції, які він виконувати вже не має права. Розглянемо їх детальніше.
Функції психолога не поширюються на:
Поради практичного психолога в дитячому саду спрямовані на допомогу в адаптації, розвитку та взаємодії дитини з навколишнім світом. Вони не мають очевидного лікувального характеру. Також заборонені на законодавчому рівні будь-які дії, які можуть завдати шкоди психічному або фізичному здоров’ю малюка.
Тому практичний психолог дитячого садка – це фахівець, який допомагає дітям, їх батькам та персоналу жити дружно, вчитися разом і відчувати себе легко і комфортно.